Az elmúlt évtizedek alatt sok mindenben megváltozott Bollywood, vagy sok minden megváltozott ott. Vannak, akik szerint kárára, vannak, akik szerint előnyére, de abban mind egyetértenek, hogy az 1950-es évek filmjétől helyenként nagyban különböznek és eltérnek a mai, xxi. századi kortárs mozik. Ma már ahogy az látható, a nyugati felfogás a mérvadó, a példaérték. Minden wetses lesz, a párhuzamos filmművészet a new wave, és a vizuális effektekre, hatásokra pedig nagyobb hangsúlyt fektetnek már, mint a(z amúgy is gyenge lábakon álló) történetekre. Apropó tartalom, ez is jelentős változásokon ment keresztül, bár ez - a behatások mellett - leginkább a célközönség megváltozásával magyarázható. Ami a következő.

Az indiai mozizás korai fázisában még a szegény embereknek és róluk szóltak elsősorban a filmek. A common man volt a középpontban, aki legtöbbször szegény volt, hol kapzsi is éppen, de észrevette hibáit és a film végére erkölcsi győzelmet aratott, jobb ember lett, leküzdötte a bajokat. Ő volt a főhős, akihez tudtak kapcsolódni, kivel tudtak azonosulni a közönség soraiban a nézők. Ezután jöttek a dühös fiatalok, majd a szenvedő, hagyománytisztelő szerelem trubadúrok, de ezeket a sztorikat is még az egyszerű emberekre formázták. Voltak ugyan ütések, rúgások, jólszituált, felső akárhány családok is benne, de végső cél, a szív elnyerése, az igazságért, a gyengék védelméért folytatott harc a gazemberek ellen alaptéma vonzó volt, még annak tűnt, nekik szólt.

De 2000-től a technológia előrelépése, a filmekben is tapasztalható térnyerése, a mai napig a Ra One-ig bezárólag egy új korszakot nyitott az indiai filmforgalmazásban, ami mint említettem fentebb hatással van a történetre, és a célközönségre is. Ez az egyik fő oka annak, hogy a modern film a középosztály vagy a felső osztály (nagykisvárosban élők) filmje lett, vagy a nemzetközi közönségé - nem titkoltan már. Akik természetesen nem tudnak együtt érezni azzal az oldszkul sztorival, amikor is a szegény fiú ezt meg azt csinál egy távoli faluban, a nagy városban satöbbi, ezért a történetet rájuk szabják már. Így a vidéki és/vagy szegényebb közönség igénye nem lesz igény többé, őket még talán a külföldi helyszínek vonzhatják be mágnesként a mozikba, esetleg egy-egy sztár szereplése, de a cselekmény, a vezértéma másodlagos lett már a számukra, nem úgy mint régen. Mindeközben persze a rendezők, a bw apraja nagyja nem tudja nem elégszer elmondani, hogy nem áshatják alá a bw múltat, amiből lett, nem is akarják, de valahogy mégis sikerül (aka törekszenek) nekik, teszem hozzá.

Végezetül itt egy-két fő változás (hasonlóság) a korábbi évtizedekhez képest, de van még más is.

  • égbeszökő költségvetések
  • nagyobb számú színházi megjelenések (régen 200 ma 2000)
  • a multiplex a legnagyobb üzlet, a város a falvak felett, stb
  • a híres, gazdag, sikeres is moziba akar menni (multiba, ofkórz) nem mindig volt ez így
  • mindenki bwt akarja és be akar törni ilyen-olyan rokonként
  • online filmnézésre való opció
  • rövidebbek a filmek
  • a véleményformálás útja könnyebb a webkettő miatt
  • a film marketingje: nyomtatott sajtó mellett elektronikus téren, tvben, utazás során
  • hol vannak már 15 dalok/film, ma 4-5 legfeljebb vagy egy se
  • hol vannak a táncok
  • angol nyelv térhódítása: film dialogokban, filmcímekben, dalszövegekben
  • még mindig a zenére és a sztárra alapozva dönt az ember a film megnézése mellett vagy ellen
  • az aktívkodás (fütyülés, beszéd, hangoskodás) a moziban továbbra is él
  • minden filmes azt állítja, az ő filmje más lesz
  • a producerek vannak a sztárok felett vagy fordítva?
  • a tömeg kritikus még ma is, mindenki úgy érzi, az ő véleménye a legjobb