A bw film legszervesebb szerves része. Örökkön örökké. Az, hogy miért, arról tettünk már említést korábban, fel lehet lapozni. Ezért is úgy gondolom nem kell külön megmagyarázni, mint pl tegnap az item numbert. A zene világnyelv. A legjobb énekesek, zenészek képesek úgy érzelmeket adni, neked, hogy te nem érted, és mégis megérted, miről van szó. Ott legbelül. De sokszor nem kell mélyre ásni, elég csak zúzni rá az éjszakában, jól érezni magad rá, egy jót táncolni, vele, általa és miatta. Na ebből, de nem szigorúan csak ebből a szempontból bw az, akivel mindig minden körülmények között szituba lehet keveredni. Hol a diszkók népét szidják, hol a külföldit. Hol pedig csak örülnek neki, hogy van nekik ez a zene. Mert anélkül tényleg mit érnének ők. A zene az kell. Most jöjjön az év legjobb filmzenei válogatása, szerintem. A top 10, meg még egyszer ugyanennyien azok, akik lemaradtak erről, pedig nem tehetnek róla, vannak ők is olyan jók, hogy itt szerepeljenek. Mert megérdemlik. És ez nem ígéret. Kitkat.

A dragontape kezében van megint a lejátszó. A játékszabályok meg egyszerűek. Akivel indul a zenekerék az a 20. játékos, a tökutolsó meg az első lesz. Magyarul: a Chammak Challo 2011 20. legjobb zenéje volt, majd jön a 19, a 18… világos.        

Először gyors felsorolás azoknak, akik a 20 és a 11 hely között ragadtak (amúgy nagyon jók azok is), majd utána 10-től már leírást is kapnak egyesével, hogy miért is voltak annyira kiemelkedőek, mint a többi.   

20) Chammak challo

19) Aitbaar

18) Acha Lagta Hai

17) Saathiya

16) Laung de lashkara

15) Saibo

14) Thug le

13) Saj dhaj ke

12) Ek Manzil|

11) Sadi Gali

A top 10

10) Teri meri

Hogyan ne kezdj el egy dalt? Így. Komolyan. Nagyon olcsó, made in home (oké most ez trend) érzést kelt az emberben ez az amatőrségre utaló billentyűzettune használat mindjárt a legelején. Inkább indirekten, remélem nem direkt így akarták. De whatever, mert mégis kísért a szelleme, annyira, hogy a listára kerüljön, a legjobbak közé. Ezt pedig annak köszönheti, hogy a dal második felére összeszedi magát, egyre jobb lesz, szerethetőbb és szenvedélyesebb. Rahat Fateh Ali Khan és ezen a blogon már sokat említett Shreya Goshal közös duettje pedig nagyon jó, kiegészítik egymást, fantasztikusak együtt. Szumma. Jobb is lehetett volna. Kapufa.

9) Subha Hone Na De

Milyen zene lehet az, amikor egy punjabi énekes (Mika) összeáll egy aranyos ennivaló csajhanggal (birtokló: Shefali Alvarez), miközben a hátuk mögött nem is annyira az indiai, hanem a nyugatról érkező trance, techno pop szól, és az adja alájuk az ütemet? Hát elég jó. Mértéktelenül elragadó. Igazi chartbuster. Aminek a táncparketten a helye, még mindig.  Hogy nincs több kérdés? Helyes.

8) Te amo

A cím spanyolul annyit jelent, hogy szeretlek. Ezek után tök nehéz gondolom rájönni a tartalomra, arra, hogy miről is mesél a dal. Ami egy szép kellemes hangzású négy különböző verzióban is elkészített ballada. Valahol kényes, de tud lágy is lenni és megható. Talán a pillanat se mindegy mikor hallgatod. Amúgy meg bwnak manapság akkut heppje lett ez a spanyol dallamvilág (znmd, guzarish, kites), fact.  

7) Dk Bose

Az év az egyik olyan száma, amire tényleg csak zúzni lehet az éjszakában. Nem Sadda Haq, annál komolytalanabb azért, de hogy ez is meg van fertőzve rock vírussal az nem kétséges. Ram Sampath előadásában hallhatjuk, a mára már fiatalok nagy kedvencévé avanzsálódott gyors ütemű, energikus, vulgáris szövegektől sem mentes gitárzajos karcdalt. Aminek a meghallgatása után a Bhaag DK Bose, aandhi aayi refrénnel fogsz fogat mosni, arra kelsz, arra fekszel, álmodba dúdolod a mizut leváltva. És ez még mind semmi. A számhoz ugyanis egy őrültséges videot is kreáltak, ami meg így készült.      

6) Sadda haq

Idézem magam picit. Nekem a yuva volt legutoljára ilyen, mint ez. Ami ennyire nem klisé száz plusz egy, hanem tökös, igazán merész. Egyszóval rockrockrock fiúklányok, egyenesen a god of music AR Rahman tollából. Ebben a paraszti mozgalom által ihletet számban benne van az a tűz, ami a legtöbb bw számban nincs meg. Az üzenete sem titkos, a düh és szenvedély hajtja végig. Olyan, mint egy (rock)himnusz, őrült és megavad. Nagy rohanás az egész, egy adrenalinbomba, ami végigsöpör rajtad. De a frusztráción kívül ott az érzékenység benne a fájdalomra. A modern generáció, a fiatalok kedvenc nótája, Mohit Chauhan hangja meg telitalálat. Lázadjunk mi is!

5) Ishq risk

Rahat Fateh Ali Khan dal már másodszor itt a listán. Hiába na mestere a műfajnak. Kiváló énekes. Nem újdonság. Azonban itt már nincs partnere, ez már egyedül csak az övé, és tipikusan olyan is lett. Maga a dal egy átlagos tempójú rusztikus, klasszikus ihletésű szerelmeses muzsikaszó. Majdnem, látszólag pátoszos is, de ez megtévesztő lehet. Mert az egyszerű csomagolás egy ügyes dalt rejt magában, ami így a legszórakoztatóbb tudott lenni ebben az évben a vezértémájában, az ishqben. Talán az unortodox, unközhelyes mivolta tehet erről, talán a vicces és mégis értelmes szöveg, talán az amúgy zseniális rádiós bemondós intro? Talán mert nem kockáztatott inkább mégse. 

4) Bali

Avagy a sétán (az ördög) hangja. Az elszabadult kreativitás zabhegyezője. Egy bizonyos Prashant Pillai terméke - ő rá majd érdemes lesz odafigyelni később (az énekes: KS Krishnan). Az egyik személyes kedvencem innen a listáról, amitől csak megbolondulni lehet, ha hallod. Tipikusan fejhallgatóval max hangerővel érdemes, mert úgy lesz addiktív ez a telugu, hindi szavakat keverő, techno hanghatásokat jegyző, lendületes éneklésű hátborzongatóan vibráló szám. Amit ha jól tudok, akkor kettő régiből mixeltek össze ilyen tüzesre, irreálisan mérgezőre, hogy aztán függőséget okozzon.

3) Paint it red

Vagy ik junoon, ha így jobban ismerős. Ez az a szám, ami az év legjobb soundtrack albumán, a Zindagi Na Milegi Dobaran szerepel, ahol nincs gyenge szám, mindegyiket csak szeretni lehet, de ezt a legjobban, még a sokak által közkedvelt spanyolos, színész énekkel tarkított senoritánál is. Mi szól, mi szól a háttérben? Funky ütemek, boldog akkordok, amit impulzív szintetizált hangzásvilág ölel körbe jó szorosan. Az ooh ahh rész elég erősen emlékeztet az uff teri adara, de annyi baj legyen. A SEL csinálta, ki más? Egyébként meg, ha a paradicsom fesztivál marketingese lennék, akkor hivatalos zeneként felterjeszteném ezt, mert csak úgy árad belőle a karnevál hangulat és tök jó a hozzá készült video is. A pirosra festés most a harmadik helyre volt elég.

2) Character dheela

A nőnél nincs nagyobb drog a világon, hangzik így valahogy a dal első sora, de úgy néz ki ennél a számnál sincs nagyon, csak egy, ami őt követi a dobogó legfelső fokán. Magyarul az év legjobb item number versenyében felmutatott második hely után ismét ezzel kell beérnie ennek a könnyed, ízig-vérig mókás, nem utolsó pikáns dalnak. Ami a hóbortos dalszövegével, rímbe szedi még a Facebookot is. Egy guilty pleasure, nekem az, akárhányszor lemegy vidám pillanatokat nyújt Neeraj Shridhar és Amrita Kak közös énekével.

1) Haal e dil

Jöhet a rock, a nyugatról érkező pop, Rahat Fateh Ali Khan, a spanyol behatás, a zenei megújítások, az abban bekövetkező paradigmaváltás, mert a vattacukros hamisítatlan bw románc ízét nem tudják sárba tiporni és elvenni tőlem. Ezt mutatja meg ez a helyezés is. Kimondom tehát, a Haal e Dil 2011 legjobb bw zenéje lett. Egy szép ajándék, amiben semmi különös nincs, semmi váratlan nem történik, de mégis wow, amikor először belefülelsz. Lenyűgöző az egész a finom hangokkal, a lassú tempójával egyszerűen csodálatosan megkomponált. Különösen érdekes, ahogy Harshit Saxena lágy hangjával tökéletes szinkronba kerül veled is a zene egy idő után. Mi a legjobb a benne? Azt hiszem, az egész tökéletes úgy ahogy van, de talán az első refrén késleltetése, ami igazán megfogó. Első hallásra szerelem volt és már év közben a lista elejére került, és azóta nem volt ellenfele. A legjobb.