Hatásvadász jelenetek, szexuálisan provokatív tartalmak, hiányosan suitupolt csillagok, amik olcsószerű izgalmakat keltenek fel a tömegben, azaz az item number koncepció, ahogy azt a bírálói látják elsősorban. Igen ők, de nem mi, mert mi az érem másik oldalán állunk, akik pont az előbb kiemelt dolgokért szeretik ezt az egészet, látni újra és újra más-más csomagolásban feltálalva. Azt tehát, hogy mik jellemzik fő vonalakban az item numbert (ami egyébként annyit jelent, hogy tételszám, de a továbbiakban az eredeti elnevezéshez tartom magam) azt leírtuk, de hogy pontosan mi is ez a valami, azt megfogalmazni már közel sem olyan egyszerű. Még bw királyának Shah Rukh Khannak se sikerült egy interjújában - választ adni erre, akit pont arról kérdeztek, hogy egy adott filmben (AKK) item boyként tűnik e fel, vagy sem? Erre reagált úgy, hogy nem igen tudja mi is ez az IN valójában, mi tekinthető annak, mi nem, és különben is ruha volt rajta. Hah(a). Ha neki nem megy, akkor rajtunk a sor.

Az item number egy zenei különszám, teljesítmény, produkció lehet az indiai (nemcsak bw) filmen belül. Mondom lehet, mert nem törvényszerű, kötelező az alkalmazása, sok esetben pl a büdzsé nem engedi, de van úgy, hogy nem is számolnak vele. Egy indiai filmsajátosság, eszköz, kellék talán, aminek nem kimondott előfeltétele az, hogy a film része legyen, a megértést szolgálja, a cselekményt vigye magával tovább. Összehasonlításképpen majdnem olyan, mint a táncos dalbetétek a filmekben, csak azoktól azért különböznek pár pontban. Az egyik ilyet a cselekményhez való nem kötödést említettem már, a másik ami a legfontosabb is, hogy egy olyan színész, énekes, modell, sztár szerepel ebben (jól alulöltözve igen), akinek amúgy annyi köze van hozzá, a filmhez, mint neked vagy nekem. Semmi. Ő csak (dansz) cameozik egyet, mint ha csak felszállna a vonatra, utazna egy megállót, és aztán leszállna. A lényeg azonban azon az időösszmennyiségen van, amíg jelen volt, hogy mennyire lett hatásos, észrevehető, miben tűnt ki az átlagostól, a szokásos módszertől.  

Aztán. Ha nő a sztár, aki szerepel az item numberben akkor item girlnek hívjuk (ebből van több), ha az férfi akkor item boynak. Egy külön csoport a modellek, a képzett táncosok világa. Mert ők nem színészek amúgy, csak megjelennek benne, hogy hírnevet szerezhessenek vele, ezáltal. Tudunk olyanról, akinek egyre futotta, de olyanról is, akinek ez lett az élete. Ő lett a legmegbízhatóbb, sikeresebb item girl lány Indiában. Van ilyen...És ahogy neki fontos ez a megjelenés, úgy fontos még a filmnek ez az item number. Mert mint minden mögött, itt is a pénz az úr. Megnöveli a keresletet a film után, piacképesebbé teszi, pr eszköznek vagy marketingnek se utolsó, és az se kizárható, hogy valaki ez miatt, a sztárral készülő item number miatt várja az adott mozit annyira vagy ha azt nem, magát a tételt. De nagyon long story e, külön posztért is kiált, egyelőre ennyi elég volt belőle, most inkább következzen 2011 bw filmjeiben látott legjobb 10 item number, szerintem. U.i.: a Dragontape összemaszalazta őket a végére, ott keresd meg majd jól, ha érdekelnek tényleg, összesen 35 perc.   

10. Mutton

Nem csak a nőké az item világ. Taaha Shah (férfi színész) debütálása ilyen téren pl nem volt betervezve, sokan úgy gondolják jobb is lett volna, ha nem készül el. De elkészült. A fiú azt mondja, amikor megkérték rá végül nem habozott. Persze voltak aggodalmai vele kapcsolatban, az első felvételek készülése során még ideges is volt, de aztán már a sokadik shoot után belejött. Amit azonban nem lehet nem elégszer hangsúlyozni szerinte, hogy ez csak vicc. Úgy kell felfogni, hogy semmi komoly nincs mögötte. Bár erről a nők lehet másképpen vélekednek. Sőt biztos. Vélemény. Már a dal se százas, nem kimondottan jó darab. Azt hiszem itt a figyelemfelkeltésen volt a hangsúly inkább. Tehát ha valamiért emlékezzünk rá, ezért legyen. Meg beszéljenek róla, a filmről, ami egyébként a Luv Ka The End címet viseli. Egy szó mint ezer: fiatalság bolondság, ami meg még bőven belefér a listába, úgy a végére. 

9. Taan Ke Seena

A főszerepben Caterina Lopez Jennifer Lopez unokatestvére, aki nem beszéli a hindit, de olykor szokott nézni bw filmet. Bár inkább keveset és olyat, amiben Shah Rukh Khan szerepel, mert ő a kedvence. Na most még ha nem is dolgozott együtt vele, de legalább közel került ahhoz, hogy egyszer ez az álma is megvalósuljon. Ugyanis a Bhindi Bazaar Incben, az év egyik low budget bw thrillerében debütálhatott item girlként. Caterina úgy nyilatkozott ezzel kapcsolatban, hogy beletelt egy kis időbe nagy erőfeszítésbe mire a táncmozgásokat egyáltalán megszokta, amik tőle teljesen idegenek voltak. Vonakodott is mikor látta, mire vállalkozott, de aztán beletanult, elsajátította a lépéséket a koreográfusa segítségével és úgy már igazi móka lett a javából a készítése. Ma pedig már úgy van vele, hogy bármikor szívesen csinálna egy újabb ilyen dalt. Ez is a fő célja, szereti a zenét, szereti a táncot, bwban meg mind a kettő együtt jár, összeálltak, mint két kicsi lego.A videt elnézve sokak szerint még ráférne pár táncóra. Részben igazuk van. Bár milyen ember az, aki ezen a lépéseket nézi az alulöltözött Caterina helyett. Szumma. Talán az egyik legforróbb item number az évben ez a Taan Ke Seena. A zenéje felejthető sajnos, de a látványa kevésbé, már ami a mozgás és táncrészén kívül esik. Szexi.

8. Thank You – Razia

Mallika Sherawat az egyik olyan indiai színésznő, aki ma Los Angelben él, és már Hollywoodban próbál szerencsét. De ha úgy van, és általában úgy van, akkor item numberben is szerepel. Miért ne? Egy igazi desi szám kedvéért (vagy pénzért) ő is bármikor képes tánccipőt ragadni, újra és újra. Aminek mi csak örülhetünk. Erre jó példa a Razia, ami a nem túl acélos Thank You című filmnek egy zenés és táncosbetétje. Itt Mallika egy ezüstös outfitben rázza, de később láthatjuk még így se a listán. A Raziaban partnere Akshay Kumar, mellettük pedig még csomó nagy név feltűnik a videóban, nem sorolom, de tényleg. Mallikaról jut eszembe még, ha az emlékeim nem csalnak, akkor legutóbb a Guru kapcsán láthattuk ilyen tételben, a Maiyya Maiyyaval. Azóta azért eltelt egy kis idő. Bár színészkedni színészkedett, de olyan éve régen volt (ha volt egyáltalán vala), mint amilyen ez lett. Mire gondolok? Később kiderül ez is.

7. Bodyguard (title track)

Az új Chikni Chameli megérkezett. Alias Katrina Kaif. Aki a Sheila Ki Jawaanival (annak sikerével inkább, vagy az egy és ugyanaz?) még Salman Khant is annyira elkápráztatta, hogy az kénytelen volt a saját filmjébe is meghívni hasonló célok miatt. Mindjárt a film első számát ígérte oda neki, egy item songot. Katrina pedig belement persze. Nem mondott nemet, mint Orbán Viktor az EU talin. Hülye lett volna. Hiszen képzeljük csak el ha ezt teszi, a film meg sikeres lesz később, akkor nekiment volna a falnak. A film különben tényleg sikeres lett. De már vele együtt. Jól döntött, amikor döntött. Még akkor is, ha Salman Khannal kellett osztoznia, akinek kötelező volt szerepelnie benne. Jójó alapból róla szól, a karakteréről a title track, így nincs benne semmi kunszt. Legfeljebb annyi, hogy Katrina ezzel kevesebb időt tölthetett csak el a videoban, mint maga a Bodyguard. De mivel mondom sikeres lett, ezzel tök harmadlagossá válik ez is meg minden. Ami a zenét illeti, annál van jobb, már ebben a mezőnyben, de még a filmben is. A video meg szimplán azt igazolja, hogy Katrina Kaif az egyik legtúlértékeltebb filmcsillag Indiában, de psszt.

6. Thai Thai Phiss

Bréking: Ranbir Kapoor itt, ezzel veszítette el item number szüzességét. Persze korábban már láttuk, láthattuk pl a Bachna Ae Hasseno címadó dalában, hogy mennyire tud táncolni, ha erre kérik, szóval nagyon nem eshetett nehezére végigcsinálni a Thai Thai Phisst. Amit csak és csak is a gyerekek miatt vállalt el, akik a videó elején könyörögnek neki, hogy lépjen a színpadra, és tegye meg ezt nekik, az ő kedvükért. El is kezdi hát, így meg úgy, snitt. Aztán három perc tizenhét másodperccel később már kollektív csalódás ül le az arcokra vele szemben, Salman Khant követelve, nem véletlenül persze, hiszen ő volt a co-producer a filmben. Vélemény? A gyerekek aranyosak, RK meg buzi(s). Így, ebben a formában. De valamilyen szinten, szintig mégis vicces, Amit Trivedi zenéje is catchy a javából, míg a célközönségnek ez a hülyeség pont releváns. Pont nekik. RK ezt nézve jó munkát végzett. Az megint más kérdés, hogy elsőre, másodikra de még harmadik visszanézésre is bénának hat, mégis simán szemtapadásod lesz tőle. Nem hiába nyúlsz a replay után, hogy ebből nem elég. Persze azért nem is az év legjobbja, attól messze van, de lesz ez még jobb is Ranbir.   

5. Mit Jaaye Gham

Egy dal remake a következő. Jó is ez, ilyen még úgy sincs a listán, ha minden igaz. Az eredetiről annyit tudni, hogy még 1971-ben, az akkor bemutatott Hare Rama Hare Krishna filmben hangzott el. A Dum Maro Dum Mit Jaaye Gham címet viselte, az énekes pedig Asha Bhosle, a szövegíró meg Anand Bakshi voltak. Na ezt dolgozták most fel, úgy, hogy remixbe gyúrtak, és ma már csak Mit Jaaye Gham névvel hódít egész B-városban. A filmben, amiben szerepel meg egyszerűen Dum Maaro Dumnak nevezik. Persze az igazsághoz az is hozzátartozik, hogy nem hiába esett a választás erre, ugyanis akkor a hetvenes években ez a dal kult státuszt vívott ki magának. Magyarán nem volt ember, aki nem szerette vagy legalább nem hallotta ezt a számot. A retro közbe divat lett. Trend. S ezt lovagolták meg itt, jól, ügyesen, okosan a készítők. Változtattak rajta azért. Annyit kb, hogy belenyúltak a már kortárs tüctüc vonallal. Hát. Szerencséjükre jól jöttek ki belőle, az oridzsinal mellett szépen elfér ez is, a maga vad, szenvedélyes módján. Amit visszaad a hozzá készült item number is. Mert na, egy mezei dal snassz lett volna a híres után, ezért Deepika Padukoneval gyártottak egy ilyet még. Elnézve nagyon darkos lett az egész, a környezete uralja, DP meg mint egy tota van jelen, a chammak challom.

4. Jalebi Bai

Mallika Sherawat másodszor szerepel már, ezen a listán. A színésznő tehát jogosult az év item girl címére. Már csak azért, mert a mennyiség nála találkozik a minőséggel is. Ez itt pl egy nagyon finom és édes dal. A neve adja magát. Jalebi Bai. Érdekesség, hogy valaki úgy írta le, mint 99% porn és 1% song egyvelegét. Ami azért nem teljesen igaz, fedi le videó tartalmát, mert a mérleg nyelve ennyire nem megy át, nevezem inkább szexi oldalra. Hisz az ének is jónak mondható, nem kiemelkedő, de átlagosnak mindenképp átlagos. Jóllehet az igaz, hogy a csípőrázás és Mallika miatt kevésbé lehet figyelni rá, a fülre támaszkodni. Valamint teszem hozzá, hogy nem is az év muzsikája ez, de a film amúgy se unalmas menetéhez mégis kitűnően passzol és párosul. Ami jó pont, hogy ha a látottaktól eltekintek még úgy is egy hangulatos, többször hallgatható zenedarabot kapok belőle. Talán egyedül csak azt sajnálhatjuk benne, hogy ilyen rövid lett, de tényleg miért? Néztem volna még tovább. És még tovább. De azért ez a pár perc így is elég meggyőző, nem annyira, hogy a dobogóra felférjen, de majdnem. Legközelebb.

3) Aa zara

Merész. Szuggesztív. Sokatmondó/mutató. A cenzor bizottság mondta ezt akkor, amikor még annak idején az Aa Zara promociós videóját szerették volna leadni tévékben országszerte. Túl véresnek tartották, meg persze az erotikus tartalom is túláradt benne, így újra kellett forgatni egy szerintük nézőbarátabb verzióra. Megtörtént. Ami azonban most itt van, beágyazva, az nem a tvnek készült, a bizottság feltételei megkötésében, hanem a mozis verzió. A Murder 2 mozié. Ez egy erotikus thriller (méltó a műfajához tényleg), ami ezzel nyit, tehát már kezdésként érezteti a nézővel mire számíthat majd, ha neki a cím nem lenne elég egyértelmű. Az item girl Yana Gupta, aki egyszerre merész és szexis ebben a tételben. Ostorok, láncok, kínzószékek veszik körül, amik vörös ködben úsznak, miközben a dal feszített tempóban, ritmusban megy és halad előre egészen a főcímig. Azt hiszem legalább annyira erotikus, mint thrilleres. És legalább annyira thrilleres, mint erotikus. A jelenlegi listán kevés olyan szám van, ami ennyire teljesíti a küldetését, mind látottak, mind hallottak tekintetében. Dobogó

2) Character Dheela

Készen álltok? Készen? Következzen az év egyik legzenéje, amihez még nem semmi item number is készült. Gondolkodom, ilyen azért nem sűrűn fordul elő. Hogy a mindkettőt egy lapon, szinten említhetem. De most mégis. Mindez pedig egy embernek köszönhető Salman Khannak, aki miatt elfogadta egyáltalán a cameo az item girl szerepét Zarine Khan a Character Dheelaban. Ő az akire felnéz, mert Salman sokat segített neki. Egy húzó-hajtó-erő volt van és lesz a karrierjében. Neki köszönheti azt, hogy még ma is mozizik. Bár a debütálása(uk) nem sikerült fényesen, mégis a Veer kudarcában, az öröm az ürömben az volt a számára, hogy olyan sztárral, mint SK már akkor együtt dolgozhatott. Ezek után minden oka megvolt arra, hogy itt legyen. Hogy aztán ott forgasson abban a bangkoki klubban, ahol felvették a CDt egyszer, ezt az elbűvölő szerelmes dalt, ami tele van energiával, és tök móka volt forgatni, mondta Zarine. Az biztos, hogy másodjára már összejött neki a dolog. Persze ez csak félsiker SK mellett (aki egoista), de azért ő még a Challo Dillibe is volt item girl, Laila, ugye. A CD zenéje mellett a videó sem egyszerű. No komment. Briliáns. Zarinet meg sokan pl Katrina Kaifhoz hasonlítják, na de kérem.

1) I hate you like I love you

A legjobb? A legjobb. Kétség sem férhet hozzá. Az év legelborultabb filmjében van ez, ha rémlik, amiben Aamir Khan tűnik fel item boyként, Disco Fighterként, úgy, hogy észre sem veszed. Mert elsőre nem is. Ha nagyon hasonlítani akarnám az élményt valamihez, akkor talán Tom Cruise Tropic Thunder cameojával tenném. Mert igazán ott sem sikerült azonnal színész párosítani az archoz, az emberhez, ahogy itt sem. Pluszba mindkettő a végefőcímet színesíti meg egyúttal. Maga a szám az I hate you like I loye you olyan rossz, hogy már jó kategória. Belemászik a fejedbe, pedig semmi különös nincs benne, nem is tartozik az év legjobb zenéi közé, de azért egy külön kuriózum mappába simán beleillik. Ha másért nem, a videoért biztosan. Nézed és nézed, miközben a retro disco filing járja át a szíved a képkockáit. A főhőse Aamir Khan, az év legkúlabb bw arca (többek között ezért) már kinézetével is a régi szép bw időket idézi meg benned. Pl. fején egy Amitabh Bachchan hajjal, mellkasán Anil Kapoor szőrzettel utazunk vissza a bw jövőbe. Végül is egy görbe tükör, annak felfogható, groteszk, de tiszteleg is. Az egész olyan, mint maga a film. Egy régi palack új csomagolásban. Még több ilyet.